fbpx

8.mars var kvinnedagen, og sammen kåret ODA-nettverket og Abelia Norges 50 fremste tech-kvinner. På listen over dyktige og inspirerende kvinner finner vi og vår egen Ulrikke Akerbæk, som tilhører Skill Solutions. I forbindelse med dette har vi snakket med Ulrikke og tre andre av våre kvinnelige kollegaer om hvordan de endte opp i bransjen, hva de tenker om utviklingen, og hvilke håp de har for bransjen fremover.

Hvem er du, Ulrikke?

– Jeg heter Ulrikke Akerbæk, er 33 år, og er mamma til en på 4 og en på 9. Jobber i Skill Solutions og er lidenskapelig opptatt av brukeropplevelse, det er liksom det som driver meg. I år er jeg også kåret som en av Norges 50 fremste tech-kvinner, noe som er utrolig gøy.

Hvordan endte du opp i tech-bransjen?

– Jeg har egentlig alltid drevet med det. Pappa jobbet i Bravida, så vi fikk internett veldig tidlig. Og så bare viste han meg hvordan websider ble lagd. Kan ikke tenke meg at jeg var mer enn 12-14 år, og så har jeg egentlig bare holdt på med det siden i varierende grad. Og så når jeg skulle velge hva jeg skulle på skolen, så ble det medier og kommunikasjon, og jeg hadde alltid koding og sånt som valgfag om det var mulig. Alt med teknologi. Det har falt meg helt naturlig, og har aldri vært noe jeg har lurt på egentlig.

Hva tenker du om å se så mange dyktige kvinner innen tech?

– Jeg tittet gjennom LinkedIn-listen min helt tilfeldig nå nylig, og så at jeg kjenner så mye bra damer som har masse bra stillinger i tech. Og det var veldig morsomt å se, for jeg har ikke så mye fokus på det selv. For meg er det mer sånn “riktig person for jobben” og så punktum. Hva som kommer med det spiller ingen rolle liksom. Men det er morsomt å se at det er så mye bra damer som hevder seg.

– Det som er dumt å se er at det er så mye lederstillinger eller “middle management”. Det er mye “management” da. Jeg skulle ønske det var mer teknologilederskap også, for det savner jeg litt. Og det gjelder ikke bare kvinner, men også menn. At den karrierestigen for oss teknologer den stopper et sted, og så er det på en måte management eller ingenting. Så jeg skulle ønske vi kunne se litt mer teknologilederskap også, at det var prestisje, penger og status i det og, og at man ikke bare må inn i management. For vi har mistet så mange fantastiske teknologer til det, og det er så trist.

Hvilke håp har du for bransjen?

– Ja, jeg tror vi kommer til å se mye mer low-code, og det tenker jeg er en vei inn for mange, ikke bare kvinner, men menn også. Jeg har en mann som jobber som lektor på høyskolen, og han har digitale medier, web-produksjon og utvikling og slike fag, og han sier det er vanskelig å lære ungdom å programmere. Det å lære det er vanskelig, og det er høy terskel, og det er ikke så stor interesse for det.

– Og det er jo det samme som Microsoft ser. Man klarer ikke utdanne nok utviklere, og derfor så må den low-code-plattformen komme opp da. Så jeg tror vi kommer til å se mer utdanninger som går på det. Rett og slett fordi det er et eget mindset. Så jeg tror det kommer til å komme inn på det sporet der. Og så tror jeg at utviklerne kommer til å komme inn senere i prosessen, og til litt mer dekka bord, med mye mer spennende å holde på med. Vi slipper å lage de første 80%, vi kan kose oss med de vanskelige 20%. Knekke alle de nøttene som man ikke kan med low-plattformen.


Hvem er du, Ranja?

– Ranja Pedersen Ovedal, 48 år, er CMO i Skill Communicate, er gift og har to barn, en gutt på 12 og en jente som er 8.

Hvordan endte du opp i tech-bransjen?

– Ja, hehe, hvordan endte jeg opp der? Altså, jeg har vært innom forskjellige bransjer. Jeg har til og med vært med på å gå konkurs under .com tiden. Og det er kanskje den erfaringen jeg har lært mest av og som jeg ikke ville vært foruten. Ellers har jeg vært i reiseliv, i både inn- og utland, i bank og finans, jobbet i et mediekonsern og de siste 14 årene har jeg altså vært i tech bransjen og stortrives med det.

– Det jeg synes er spennende med å jobbe i tech, er at vi jobber i en bransje som har muligheten til å bidra til at vi og barna våre får en bedre fremtid. Å få lov til å være med å hjelpe kundene med å nå målene sine, innovere og bidra til at vi også kan jobbe mer bærekraftig, synes jeg er veldig inspirerende. I tillegg elsker jeg markedsføringsfaget, som er det jeg jobber med. Jeg brenner for sømløse kundereiser og innhold som begeistrer, deler kunnskap og skaper tillit. Å jobbe som lag er det som driver meg.

Hva tenker du om å se så mange dyktige kvinner innen tech?

– Det er veldig bra at det blir flere kvinner i bransjen, ​​og det er gøy å se utviklingen, for det finnes utrolig mange dyktige kvinner. Jeg har jobbet i bransjer som har overvekt av kvinner og bransjer som har overvekt av menn. Ingen av delene er bra. Det er mangfoldet vi trenger, og mangfoldet som skaper vinnerlagene. Dette gjelder ikke bare kjønn, men like mye alder, etnisitet og nasjonalitet. Det er som vi sier internt på marked; vi er helt avhengig av å spille på lag med resten av organisasjonen. Det er lagspillet som skaper det gode innholdet og de bra historiene.

– På lik linje trenger man mangfoldet i ledelsen i ulike selskaper. Vi vet det er for lite mangfold her og for lite damer. Det er bra at det får oppmerksomhet, for her trengs en endring. Jeg oppfordrer flere kvinner til å søke seg til lederstillinger og ha troen på seg selv og egen kompetanse.

Hvilke håp har du for bransjen?

– Jeg håper at vi greier å rekruttere flere av barna våre til tech, både gutter og jenter. Vi trenger sårt flere tech-folk til all jobben som skriker etter å bli gjort i samfunnet. Det å få flere barn og spesielt jenter til å holde på realfag, så veien til tech ikke blir for lang, blir viktig fremover. Der håper jeg også regjeringen tar sitt ansvar og legger til rette for at vi utdanner flere. Så skal jeg gjøre mitt til å snakke godt om hvor mange spennende roller som finnes innenfor tech. Det gjør jeg forresten allerede – hehe – når barn og unge spør meg, forteller jeg villig vekk fra jobben. Det tror jeg blir viktig fremover. At vi fremsnakker bransjen og er gode rollemodeller.

– Barn i dag har gudskjelov et annet syn på forskjeller enn generasjonen over meg. Det er også et helt annet fokus i skolen i dag og der synes jeg skolen skal applauderes! Der gjør de en spesielt god jobb. Jeg er jo mamma og har både en jente og en gutt – de tar det helt for gitt at det skal være likt og snakker høyt om de ser at det utøves urettferdighet. Jeg håper det blir med dem hele livet.


Hvem er du, Kaya?

– Kaya Karlsen, 27 år, og jobber som senior utvikler i Communicate Norge.

Hvordan endte du opp i tech-bransjen?

– Jeg har alltid vært interessert i teknologi, men har syntes det har vært litt sånn intimidating fordi det har vært ukjent, på en måte. Så opp gjennom årene har jeg dyppet tåa mer og mer i tech generelt. Og jo mer jeg har gjort det, jo mer interessant har jeg syntes det har vært. Så har jeg en venninne som viste til en høyskole tilbake i 2014, og da hoppet jeg bare med føttene først, og tenkte at jeg har jo ikke noe å tape på det. Jeg synes tech er veldig kult, selv om det er intimidating, og jo mer jeg lærer om det jo mer gøy synes jeg det er å jobbe med det, og jo mer ser jeg mulighetene da. Så det var litt sånn “leap of faith”.

Hva tenker du om å se så mange dyktige kvinner innen tech?

– Jeg synes det er veldig morro. Altså nå er det ikke mer enn syv år siden jeg begynte å leke i tech-bransjen, selv om det var gjennom studiene også, men jeg merket jo allerede på der hvor mannsdominert det er. Og både det og starten av arbeidslivet har bært preg av at det er veldig mannsdominert. Man føler på det som kvinne da, selv om det ikke nødvendigvis trenger å være en negativ ting, men du går liksom å kjenner på at du er en minoritet.

– Så det å se flere og flere kvinner faktisk tørre å stå opp og si noe og faktisk være en presence er veldig kult, for jeg føler meg mer og mer hjemme i tech-bransjen, noe jeg synes det er mangel på for kvinner. Jeg synes det er for lite plass til oss, rett og slett, men det blir mer og mer, for folk tør å ta den plassen selv. Og det lager rom for andre, som kanskje ikke tør å ta den, men som har behovet for plassen likevel. Så jeg synes det er veldig kult å se flere og flere kvinner.

Hvilke håp har du for bransjen?

– Jeg vil jo håpe at vi kommer til et punkt hvor du ikke ser forskjellen lenger. At du ikke blir overrasket når du hører at en kvinne jobber i tech. At du ikke blir overrasket når du ser en kvinne i en høyere stilling i tech. At vi ikke alltid skal trenge å bevise at vi kan det vi driver med. Og jeg håper vi kommer til et punkt hvor du ser på en konferanse at det er en relativt lik prosentandel menn og kvinner som kan komme og bidra. Det må ikke være en kamp for oss da, å ta den plassen. Altså, jo nærmere vi kommer likestillingen der jo bedre, så målet mitt er jo at vi kommer til et punkt hvor man ikke blir overrasket når man hører at kvinner jobber i tech, at det er en helt naturlig ting. For det er det jo egentlig, det er bare at fordi det er en overvekt av menn i bransjen så føler man ikke at det er det, men det er jo egentlig helt normalt.


Hvem er du, Hannah?

– Hannah Fraas, jeg er 27 år, opprinnelig fra Oslo, men fant meg kjæreste i Stavanger og blir nok her. Jobber som Key Account Manager, med salg og litt med marked, i Skill Core.

Hvordan endte du opp i tech-bransjen?

– Jeg kommer jo fra helse i Oslo, og har økonomibakgrunn, men når jeg flyttet til Stavanger så oppdaget jeg at den typen stillinger jeg hadde i Oslo de fantes ikke i Stavanger. Så ønsket mitt var å komme inn i en bransje hvor jeg ikke var like låst. Tech er jo på en måte på vei opp og frem, det forsvinner ikke og markedet blir bare større og større. Så det var jo litt egeninteresse i å prøve å plassere seg litt strategisk da, for en jobb du kan ha lenge og som er aktuell for de aller fleste bedrifter og bransjer.

– Jeg har jo en interesse for å jobbe med mennesker, så den dype tekniske interessen får jeg vel mer ved å være her, men det var ikke bakgrunnen for valget mitt. Men det tror jeg er noe jeg tenker flere burde være klar over da, for det er plass til mange ulike mennesker i tech. Jeg kommer jo fra helse og var vant til å forholde meg til personalutfordringer og helt andre ting, men folk er folk og organisasjoner er organisasjoner. Så i forhold til kampanjen til Skill Communicate, “Mer enn bare techfolk”, så ser man jo at tech er mer enn bare de som sitter langt nede i en applikasjon.

Hva tenker du om å se så mange dyktige kvinner innen tech?

– Det er kjempegøy. Hos oss er det jo mange flinke utviklere som er kvinner, og konsulenter, og tekniske konsulenter. Vi er en god del damer, og de fungerer jo vel så godt som mennene, så jeg opplever ikke at er en så tydelig kjønnsfordeling hos oss. Men vi så det veldig godt når vi var på Directions EMEA i Milano, med hele Europa. Det var sikkert 80% menn, og der var det mye fokus på det. De har laget et stort fora som heter Women in Dynamics, som er en kjempespennende stor satsning. Men for kvinnene som var med fra oss så var tilbakemeldingen at vi ikke kjente oss helt igjen. Så jeg tenker vel mest at det er mye flinke folk rundt meg, og jeg tror det er et godt steg i riktig retning mot likestilling, at man ikke fokuserer så mye på kjønn. Da er man kommet et stykke.

– Men det er selvfølgelig inspirerende at det kommer inn flere og flere kvinner, og det tror jeg er fordi veldig mye av det vi gjør i implementeringsarbeidet krever utrolig mye nøyaktighet og systematikk, og der er kvinner ofte veldig gode. Og det handler om mer enn å forstå det dypeste tekniske i systemet. Det handler om å forstå kunden og behovet deres, og der er nok ikke menn nødvendigvis noe bedre enn kvinner.

Hvilke håp har du for bransjen?

– Jeg har et håp om at vi skal bli flinkere til å formidle ut hva vi jobber med, slik at vi klarer å tiltrekke oss flinke folk. Jeg tar jo en master ved siden av, og jeg ser at mange av mine venninner de skygger banen når det blir for mange tekniske begreper i en stillingsannonse. Men om du jobber med lønn for eksempel, så skal du jo inn og jobbe med tekniske duppeditter uansett hvor du skal, om så lønnssystemet er det ene eller andre.

– Så jeg håper vi skal klare å gjøre bransjen mindre skremmende da. For jeg tror det er mange som ikke nødvendigvis tenker at de skal inn i tech, som passer i bransjen. Tech er jo mye mer enn bare tech. Når vi ansetter folk, så sier vi jo at det viktigste ikke er om de skjønner systemene, men at de forstår forretningsprosesser. Så de som har jobbet på lager for eksempel kan være kjempeflinke, fordi de forstår hvordan et lager skal være satt opp. Det er ikke bare tall og figurer inn i et system. Jeg tror vi har mye å gå på når det gjelder riktig kommunikasjon for å få rekruttert enda flere flinke folk.