For å forstå den nye kjøpsatferden, og de globale markedsmulighetene, er det mange bedrifter og organisasjoner som føler seg tvunget til å forbedre bruken av informasjonsteknologi. Dessverre er forberedelsene til disse prosjektene for ofte fokusert på teknologi alene. I mellomtiden blir andre viktige suksessfaktorer ofte ignorert. Forbereder du deg skikkelig for å oppnå suksess i prosjektet?
Det er en felles oppfatning at påvirkningen til programvareløsningssettet er mindre enn 50 prosent av den definerte suksessen i CRM/ERP -prosjekter, og andre initiativer til digital transformasjon. Likevel er fokuset for de fleste, fremdeles hovedsakelig på teknologidelen. Ikke sjelden er over nitti prosent av alle spørsmålene i RFI/RFP -dokumenter produktrelaterte. Noe som gir en implisitt risiko for å undervurdere andre viktige suksessfaktorer….som igjen fører til økt prosjektrisiko.

Hvis du vil oppnå suksess i prosjektet, er det en rekke elementer som krever din oppmerksomhet:
• Tydelige forretningsmål. Hva vil du oppnå med den nye implementeringen? Hvordan forholder disse målene seg til din generelle forretningsstrategi? Ideelt sett er disse målene definert på en SMART-måte.
• God kommunikasjon. Hvis du, i kommunikasjonen din om forretningsmålene, klarer å svare på spørsmålet «hvorfor», lykkes du langt på vei med god kommunikasjon. Bruk tid på å formidle målene på en god og lettforståelig måte. Ideelt sett skal dine ansatte forstå målene fullt ut, og kunne videreformidle dem, uten «støy på linjene».
• Moderniserte forretningsprosesser. Dagens kunder kommer til å være i sentrum for alt du gjør. Om du ikke er villig til å legge til rette for en kundefokusert forretning, vil kundene trolig forsvinne ganske raskt. Modernisering av forretningsprosessene er rett og slett et avgjørende element for fremtidig suksess.
• Aktivt ledelsesengasjement. Du kan ikke forvente at det er IT -avdelingen som skal endre forretningsprosessene og tankegangen til de ansatte. Det var, er, og blir en lederjobb. Aktiv involvering fra ledelsen er et uunnværlig element i prosjektsuksess.
• Godt opplærte sluttbrukere. Å sette kundene dine i sentrum forutsetter informerte og motiverte sluttbrukere. Tradisjonelt ble sluttbrukere opplært i bare èn applikasjon. I dag, er det nødvendig at de forstår og overvåker hele IT-plattformen.
Oppsummert, husk å kontinuerlig jobbe med organisatorisk endringsledelse. Vi har for lengst innsett at menneskets natur er motvillig til endring. Så nå som prosjektene dine bare er mindre avhengige av teknologi, må du legge til rette for endringsledelse i enda større grad enn du har gjort før. Hvis RFI -er fremdeles stort sett består av spørsmål om funksjoner og features, er det på tide med endring. Å fokusere på ikke-tekniske elementer vil øke sjansene dine for suksess fremover.
Vi hjelper deg gjerne med dette. Kontakt oss.